بازاریابی داخلی (Internal Marketing) چیست و چه اهمیتی برای سازمان دارد؟

برخلاف کانالهای تبلیغاتی معمول، در بازاریابی تلفنی میتوانید پیام خود را متناسب با هر مشتری ارائه کنید. با استفاده از کلیپ های تصویری و صوتی می توان به نحو موثرتری پیام خود را به مخاطبان منتقل و سریعتر به هدف خود دست پیدا کرد. با ایجاد نظرسنجی، مسابقه، کارت های هدیه، تماس های تلفنی و پرسش و پاسخ این پیام را به مخاطبانتان منتقل میکنید که صدای آنها را میشنوید، به آنها علاقهمند هستید، به نظرات و نگرانی های آنها توجه دارید و برای آن ها احترام و ارزش قائل هستید با این کار حس دلگرمی و اعتماد را به مشتری القا کرده و مشارکت روز افزون دنبال کنندگان را به دست خواهید آورد. برای کاربران عضو کانال تخفیف ها و امتیازاتی قائل شوید تا بتوانند در کانال شما ماندگار باشند و شما را به دوستان و همکاران خود معرفی کنند. رویه ای را در پیش بگیرید تا مخاطبان شما در تولید محتوای صفحات اجتماعی شما نقش داشته باشند. حالا این سوال پیش میآید، مهارتهایی که یک بازاریاب اینترنتی نیاز دارد چیست و از کجا باید اطلاعات مفید در این زمینه را بدست آورد ؟ فقط کافی است کمی طبق قواعد و اصول موتور های جستجو حرکت و عمل کنیم، در نتیجه باید منتظر تماس های روزافزون مشتریان باشیم.

در این راه باید با مدیر محصول هماهنگ بوده و پیشنهادهای خود برای بهتر شدن محصول را به او ارائه بدهد. یکی از انواع روش های بازاریابی مستقیم است که در آن یک فروشنده به مشتریان بالقوه اجازه میدهد تا محصولات یا خدمات را چه از طریق تلفن و یا قرار دادن یک کنفرانس تلفنی که در طول تماس برنامهریزی شده است، خریداری کنند. اگر بعد از ایجاد گروه بلافاصله سعی کنید محصولات خود را بفروشید اعتماد افراد را از دست خواهید داد ابتدا باید به آرامی اعتماد ایجاد کنید و سپس با شگردهای مختلف برای کالای خودتان تقاضا ایجاد کنید.

به همین دلیل باید از پلتفرمی استفاده که شامل چنین محدودیتهایی نباشد. تحلیل آمار شبکه های اجتماعی به طور منظم و مداوم به شما کمک میکند تا پست های موفق را شناسایی کنید و در آینده، روی پست های موفقی از این دست تمرکز بیشتری داشته باشید. چهرهای محبوبی که در حوزه کسب و کارتان فعالیت می کنند را شناسایی کنید آنها را در پست های خود تگ کنید، به کامنت های آنها پاسخ دهید و به عضوی از تیم شان تبدیل شوید. با توجه به اینکه سرعت انتقال مطلب و پیام از طریق ویدئو بسیار بیشتر از هر روش دیگر تبلیغات است. در سخنرانی هایتان خودتان را تبلیغ کنید و از دیگران بخواهید تا از صفحات اجتماعی شما بازدید کنند و پیام های شما را لایک کنند و به دیگران معرفی کنند.

به عنوان مثال شخصی که برنامه ریزی برای استراتژی نوشتن محتوا ها و مارکتینگ آنها را به عهده دارد متوجه می شود که مشتریان در حال حاضر نمی توانند خیلی به شرکتشان اعتماد کنند، به همین دلیل روش هایی را در پیش می گیرد تا بتواند اعتماد مشتریان را جلب کرده و رضایت مشتریان را به دست آورد . متداولترین شکل بازاریابی محتوا ، مقالات و پستهای وبلاگ است. د: حتما آدرس وب سایت و یا وبلاگ خود تان را در پروفایل تان قرار دهید. مخاطب همیشه در جست وجوی محتوای درجه یک و کاربردی است و بازدیدکنندگان راضی از سایت و محتوای شما می توانند مشتریان خوب و بالقوه ای برای تان باشند. آن میتواند یک شام خوب و یا حتی یک لیوان چای باشد. انتشار محتوای آموزشی را نیز در نظر داشته باشید و برای آن برنامه ریزی کنید.

شما با جمع آوری اطلاعات از طریق اینترنت، کتاب ها، شبکه های اشتراک ویدیو و شبکههای اجتماعی می توانید باکیفیت ترین محتوا را برای سایتتان تولید کنید. اطلاعات تخصصی کسب و کارتان را به اشتراک بگذارید. اما اگر ناراضی باشد تقریباً به ۱۰ نفر، ویژگیهای منفی کسب و کار شما را خواهد گفت. در نتیجه می توان گفت استراتژی تولید محتوا و بازاریابی محتوا به آینده توجه دارد و نتیجه آن به یکباره حاصل نمیشود بلکه نتیجه آن به تدریج نمایش داده میشود و با توجه به نیاز مشتری تعریف میشود. پس از آنکه هدف خود را مشخص کردید، میتوانید برای تعیین استراتژی و تولید محتوا اقدام کنید.

گامهای بعدی سئو با محتوا شروع می شود بنابراین استراتژی محتوا در مرحله نخست قرار دارد. همچنین بسیار مهم است که در این مرحله آگاهی از برند خود را در بین کاربران افزایش دهید، مشتریان جدید پیدا کنید و ترافیک وب سایت خود را بالا ببرید. درحال حاضر بیشتر باشگاه های مشتریان در قالب وب سایت و پورتال های اینترنتی فعال بوده و به جذب اعضا میپردازند. مصرف کنندگان، هر روز بیش از روز قبل برای برآوردن نیازهای خود، حتی نیازهای اولیه، به صفحات وب وابسته شده اند. هر محتوایی در یک نوع خاص از کسب و کارها تاثیر گذاری بیشتری دارد.برای مثال در برخی کارها باید از تصویر جهت تاثیر گذاری استفاده کرد ولی در مورد مسائل پزشکی محتوای متنی برای خوانندگان جذاب تر خواهد بود. حالا سوال این است که کدام، مجله باید تبلیغ کنید؟ در خارج از دنیای مجازی از هر فرصتی استفاده کنید و به شیوه دهان به دهان خودتان را تبلیغ کنید، تلفن بزنید و آنها را دعوت کنید تا مطالب شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. شرکتها اینستاگرامرها با تعداد زیادی فالوئینگ را استخدام میکنند تا با پست کردن یک یا چند تصویر درمورد محصولشان آنها را تبلیغ کنند. صادقانه و انسان دوستانه با دیگران ارتباط برقرار کنید و برای دیگران ارزش قائل شوید و در مورد مباحثی که اهمیت میدهند و ابراز علاقه میکنند صحبت کنید تا محتوای شما براحتی با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

آمیخته بازاریابی در تخصیص منابع به رضایتمندی و سود هر دو طرف سایت marketingjobs معامله توجه میکند. مردم افرادی را انتخاب میکنند که آنها را دوست داشته باشند و بتوانند به آنها اعتماد کنند. به این صورت که پس از شناسایی توسط موتور های جستجو و استفاده از سئو در سرچ موتور های جستجو بخصوص گوگل دیده شده و مشتریان به سایت ما راه پیدا میکنند. و دیگر demographic به تنهایی کافی نیست و معیار دقیق تری به نامpsychographic ایجاد شد. سعی نکنید دیگران را مجبور به خرید محصولاتتان کنید، شبکه های اجتماعی محل عرضه مستقیم کالا نیست بلکه پایگاه فوق العاده برای معاشرت و تعاملات اجتماعی است. این امر بدان معنی است که افراد مختلف تنها با جستجوی موضوعات مورد علاقه خود به شما دسترسی پیدا میکنند. درصورتیکه در کانتنت مارکتینگ مشتریان شرکت ها را سرچ میکنند. به این نکته توجه کنید تا مخاطبان و کاربران تا به شما اعتماد نکنند هرگز محصولی را از شما خرید نمی کنند و ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راه ها برای اعتمادسازی است. همانطور که گفته شد، بازاریابی اینترنتی از روشها و استراتژیهای مختلفی بهره میگیرد تا ترافیک آنلاین، مشتریهای احتمالی و در نهایت فروش را به سمت کسب و کار شما هدایت کند.

مثلا، اگر فقط یکی از ۲۰ بازدید سایتتان به خرید واقعی کوله پشتیهایتان منجر میشود، شاید بهتر باشد فکری به حال طرح وبسایتتان بکنید، همین طور در مورد سهولت خرید، یا قیمت محصول تدابیری بیندیشید. بازاریابی دیجیتال، از روشهای مختلفی برای این امر استفاده میکند که میتواند در نهایت، به فروش عالی محصولات شما منجر شود. انتشار پست جدید و تاثیرگذار یکی از روشهای بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است. برای هر کدام از شبکه های اجتماعی محتوای متفاوتی را منتشر کنید تا دنبال کنندگان شما تصور نکنند مطالبتان را کپی میکنید.برای مثال در اینستاگرام نمونه کارهای خود را منتشر کنید، در کانال تلگرامی محتوای مرتبط جذاب و در فیسبوک و توییتر تخفیفات و رویدادهای خود را انتشار دهید. حتی در کاتالوگ ها نیز که نهایت استفاده از محتوا صورت میگیرد، امکان انتشار بیش از حد متن و نوشته نیست.

به این معنا که می توان کانتنت مارکتینگ را پلنی بلند مدت در نظر گرفت و با سایت تولید محتوای مناسب به تدریج در موتور های جستجو به خوبی دیده شود. امکانات موتور های جستجو به ما در رسیدن به هدف و دستیابی به بازاریابی محتوایی کمک میکند. همچنین در این پروفایل، “لینک دعوت” وجود دارد که مشتری از آن طریق می تواند دوستان خود را به سایت معرفی کند. شما اگر قصد ایجاد یک “کسب و کار اینترنتی” دارید، ناچارید برای بهتر دیده شدن و جلب اعتماد بیشتر، به سراغ طراحی وب سایت بروید. وقتی یک نفر در یکی از شبکه های اجتماعی شما نظر میگذارد، باید سریع دقیق و هوشمندانه پاسخگو باشید اگر مخاطبین فکر کنند که شما صرفا برای تبلیغات در این فضا حضور دارید ضربه بزرگی به دیجیتال مارکتینگ خودتان زده اید. در کانتنت مارکتینگ هزینه های برآورد شده بیشتر صرف تولید محتوا میشود که باید با توجه به سودآوری پروژه، هزینه ها از قبل تعیین شوند.

انواع مختلف محتوا را برای انتشار در بازه های زمانی مختلف و با توجه به مناسبتها و تعطیلی های مختلف آماده داشته باشید. از سوی دیگر تنوع بسیار زیاد محتوا باعث شده است که کاربران اینترنت بسیار تنوع طلب بوده و نتوان برای مدت طولانی کمپین یکسانی را پیاده سازی کرد. به گفته محمدی با پیاده سازی طرح مارکت پلیس در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار فروشنده کالاهای خود را روی دیجیکالا به فروش میرسانند و به این ترتیب تعداد کالاهای سایت به نیم میلیون کالای متنوع رسیده است و پیشبینی میشود تا آخر سال به عدد یک میلیون کالا برسد. افراد انتظار دارند در صفحات اجتماعی شما نکات مثبت به روز و آموزنده وجود داشته باشد. در مجموع، شرکت شما این افراد را برای مهارت، اخلاق کاری و اشتیاق آنها نسبت به شغل خود استخدام کرده است. این به آن معناست که موضوعات محتواهای قرار گرفته شده باید متناسب با هدف اصلی سایت باشد.

به دلیل آنکه جذب بازدید کننده و خریدار از طریق شبکه های اجتماعی فرآیندی به مراتب سخت تر و پیچیده تر از جذب خریدار از طریق موتورهای جستجو است بنابراین پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کنید و در صورتیکه توانایی اختصاص بودجه مناسب برای این کار را داشتید تصمیم به فعالیت در این زمینه بگیرید. در بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (content marketing) ، محتواهایی تولید می شود که نه تنها به عنوان منبع از آنها استفاده میشوند بلکه از آن در طول قیف فروش نیز به عنوان ابزار فروش استفاده می شود. ما در یکی از مقالات آموزشی وبسایت زومیت، راهکارهایی را برای برنامهریزی بهتر و تنظیم تقویم محتوا برای ارائهی منظم آن منتشر کردیم. گفتگوهای انجام شده در مورد کسب و کارتان را رصد کنید و به طور منظم و مداوم صفحات اجتماعی خودتان را تجزیه و تحلیل کنید. ترافیک خریداری شده یا Paid Traffic در مقابل ترافیک ارگانیک قرار میگیرد، زمانیکه به دلیل محتوای ارزشمند و توجه کاربران بازدید صفحه شما افزایش مییابد، حجم ترافیک به صورت ارگانیک ارتقا یافته و نیازی نیست برای ارتقای آن هزینه کنید. این روزها فاکتور مهمی در ارتقای سطح حرفه و یا بازاریابی یک محصول می باشد.

اگر شرکت شما اپلیکیشن موبایل هم داشته باشد و کاربران به کمک آن با شما یا خدمات و محصولات شما تعامل داشته باشند، این اپلیکیشن نیز در زیر چتر بازاریابی دیجیتال قرار میگیرد. ارتباط دو طرفه ای که بین اینفلوئنسر و مخاطبانش در شبکه های اجتماعی شکل میگیرد و امکان مطرح شدن پرسش و پاسخ در شکل گیری این حس اعتماد متقابل بسیار تاثیر گذار بوده است. از مخاطبانتان درخواست کنید تا تصاویر خودشان را در حین استفاده از محصولات شما برایتان ارسال کنند راهی پیدا کنید تا بین ایده ها و اهداف تان با علاقمندی مخاطبان در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید، به این صورت می توانید ارتباط دو سویه ایجاد کنید و نظرات زیادی را از مخاطبان دریافت کنید افراد دوست دارند با یک مجموعه پویا و زنده در ارتباط باشند. از این رو ما در این مقاله سعی کردیم به شکل خلاصه و قابل درک، بازاریابی و مفاهیم مهم مرتبط با آن را بیان کنیم. پس حتما توجه کنید قبل از اینکه بخواید پروژه سئو رو استارت بزنید باید طبق بیزینس و کسب و کاری که دارید مشخص کنید که هدف شما از سئو چه خواهد بود تا در تعریف پروژه و تعیین اهداف سردرگم نشید و در حین پروژه بتونید اهداف رو بسنجید و مشخص کنید که چقدر بهش نزدیک شدین یا برای نزدیک تر شدن بهش باید چه کارهایی رو انجام بدین.