سبک معماری اسلامی چیست؟ و معرفی ۵ معماری اسلامی برتر دنیا آرک داتام | معماری نواز

سبک معماری اسلامی چیست؟ و معرفی ۵ معماری اسلامی برتر دنیا آرک داتام | معماری نواز در ایران با این الگو مسجدهای فهرج، تاریخانه دامغان ، جامع ساوه، جامع نایین و اردستان، اصفهان و شوشتر و بسیاری جاهای دیگر ساخته شد و این الگو همچنان پایدار ماند و هرگز کنار گذارده نشد. بر طبق یک دیدگاه، اسلام و همچنین اجزای معماری مانند مسجد، در طول عمر حضرت محمد در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح شروع شدند. در این مورد، «مسجد کامپنیون» در شهر اریترین ماساوا یا مسجد قبا در مدینه، اولین مسجدی بودند که در تاریخ اسلام ساخته شد.

تاثیر معماری اسلامی بر غرب

این راه ارتباطی مهم از غرب به شهرهای مذهبی نجف و کربلا و از شرق به حرم حضرت رضا(ع) در مشهد متصل می شده است. همچنین در زمان صفوی برای رفاه حال زائران، کاروانسراهایی در این مسیر بنا شده که در حال حاضر بقایای پنجاه کاروانسرا باقی است. در محاسبه نیارش بناها و در تزئین آن‌ها، در خوشنویسی و کتابت و حتی در زمینه نگارگری و موسیقی نیز مسئله هندسه مطرح است. در احداث بنا، ابتدا پیش از هر چیز به پیمون بنا که در غرب به آن مدول گویند، توجه داشته‌اند.

  • مصالح ساختمانی قلعه‌ها بیشتر قلوه سنگ و آجر، و ملاط آن ساروج و آهک بود.
  • طاق کاری که شبیه یک الگوی لانه زنبوری یا استالاکتیت است، جلوه ای بافتی و تک رنگ به سقف فضای داخلی اغلب با کاشی های پیچیده و رنگی می افزاید.
  • از دور ، بینندگان به سنگ مرمر سفید مقبره مرکزی که به نظر می رسد با نور روز تغییر رنگ می دهد، خیره می شوند.
  • در این مقاله قصد داریم به طور ویژه به معماری اسلامی بپردازیم.
  • در ایران اما مسجد‌ها شامل ۴ ایوان بودند که هر کدام به قسمت‌های مختلفی از حیاط مسجد باز می‌شدند.

نخستین مناره حدود سال ۴۵ هجری، به درخواست والی عراق، «زیاد بن ابیه»، در مسجد جامع بصره برپا شد. بلافاصله پس از آن، به دستور حاکم مصر، چهار مناره به مسجد «عمرو» در «فسطاط» ملحق گردید و این در حالی است که در مصر مناره های دیگری به مساجد اضافه می شد. شاید بتوان عامل رواج ساخت مناره ها در جوامعی با جمعیت غالب غیر مسلمان را تمایل مسلمانان به ابراز و تحکیم حضور خود و نیز عاملی در گردآوری مسلمانان پراکنده از نواحی مختلف شهر – به منظور انجام فریضه نماز – دانست. مسئولیت ساخت بنا نیز به عهده گروههای متعددی بوده است؛ مثلاً گروهی مسئول احداث ساختمان تا مرحله سفت کاری, و گروهی مسئول تزیینات بنا مانند آجرکاری, سایت معماری گچبری و کاشیکاری بوده اند.

مصالح ساختمانی

طرح های آنها نشان دهنده اعتقادات و اخلاق مسلمانان است و تاریخ پرمایه ملت ها را در خاورمیانه نمایش میدهد. برای نمونه در کشور ایران، دلیل ایجاد معماری اسلامی، ایرانی شده است که در گونه خود بسیار بی نظیر است. آویزها سازه های مخروطی هستند که اجازه می دهند یک پایه مدور برای گنبد گرد یا بیضوی روی یک چهارگوش قرار گیرد. در معماری اسلامی ، آویزها اغلب با کاشی یا مقرنس ، مثل نوعی دکور مجسمه سازی تزئین می شوند.

هر نقشی نکته‌ای را بیان کرده و گوشه‌ای از معرفت الهی را نشان می‌دهد. چنانچه به دقت نگاه شود، کاربرد انواع خطوط، انواع اسلیمی و نقوش آن‌ها، همگی با استفاده از علم هندسه بوده و از آن نشأت می‌گیرد. به جرئت می‌توان گفت هنر اسلامی‌ای نداریم که در آن از هندسه استفاده نشده باشد.