قیمت CPU ️ مقایسه مشخصات و خرید ارزان سی پی یو کامپیوتر زومیت

قیمت CPU ️ مقایسه مشخصات و خرید ارزان سی پی یو کامپیوتر زومیت

امروزه علاوه بر نام های مختلفی که برای پردازنده های کامپیوتری ارائه می‌شود، این قطعات از نظر ساختاری به دو نوع32 بیتی و 64 بیتی تقسیم می‌شوند که سرعت و توانایی های متفاوتی دارند. کامپیوترهای دارای پردازنده 32 بیتی قدیمی تر و کندتر هستند و ایمنی پایین تری دارند در حالی که سیستم های دارای پردازشگر 64 بیتی دارای سرعت و امنیت بالاتری بوده و جدیدتر هستند. یک پردازنده 64 بیتی می تواند 2 به توان 64 بایت رم (RAM) را مدیریت کند بدین معنی که تونایی پردازش این پردازشگر به تنهایی بیشتر از 4 میلیارد پردازنده 32 بیتی است که با یکدیگر ترکیب شده اند.

Core i5 در سرعت‌های مختلف، از ۱.۹ تا ۳.۸ گیگاهرتز در دسترس بوده و دارای سه حافظۀ کش ۳، ۴ یا ۶ مگابایتی است. پردازنده­‌های اینتل Core i5 اغلب به صورت دو و چهار هسته‌­ای یافت می‌­شوند؛ با این حال، تعداد کمی از پردازنده‌های رده بالای Core i5 دارای شش هسته هستند. رم با کارایی بالاتر نیز در صورتی که توسط مادربرد پشتیبانی شود قابل استفاده است. حافظه «Cache» نوعی حافظه موقتی است که به‌‌صورت یکپارچه در کنار سی پی یو قرار می‌گیرد و فرایند دریافت اطلاعات از حافظه کامپیوتر را تسریع می‌کند. در حال حاضر دو کمپانی «Intel» و «AMD» اصلی‌ترین تولیدکنندگان سی‌پی‌یو در دنیا هستند که هرکدام محصولات متفاوتی را در بازه‌های قیمتی متنوع عرضه می‌کنند. این محصولات بسته به فناوری به کار رفته، به نسل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که همواره هر نسل نسبت به نسل قبل کارایی و عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

غیر فعال کردن دستگاه‌های داخلی

سی پی یو در واقع یک چیپ الکترونیکی کوچک اما قدرتمند است که در دستگاه‌های مختلف نقش پردازشگر و کنترل‌کننده اطلاعات را بر عهده دارد. شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار رایگان به نام Speccy از مدل مادربرد خود نیز مطلع شوید. این نرم افزار به شما اجازه می دهد مدل دقیق و نام سازنده مادربرد کامپیوتر خود را یادداشت کنید. با توجه به فضای محدود داخل کیس، بهتر است به اندازه و ابعاد فن سی پی یو دقت کنید. به این صورت که اگر ارتفاع خنک‌کننده بیشتر از فضای داخلی کیس باشد، درِ کیس باز مانده و نصب آن با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر کاری ابعاد و ارتفاع جایگاه سی پی یو را تا بالای کیس خود، اندازه‌گیری کنید.

پردازنده (سی پی یو)

این انواع از پردازشگرهای مرکزی اندازه کوچکتری دارند، به انرژی کمتری نیاز دارند و گرمای کمتری ایجاد می‌کنند. سی پی یو را می‌توان به مغز تشبیه کرد که تمام دستورات و پردازش های بدن انسان از آنجا صادر می‌شود؛ بنابراین اگر بگوییم CPU مغز یک دستگاه است، بیراه نگفته ایم! اما این قطعه چطور با دیگر بخش های دستگاه در ارتباط است و چگونه کارکردهای آنها را پردازش می کند؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

  • یا بدتر از آن، اگر در این زمینه حرفه ای نیستید می‌توانید با فشار بیش از حد ولتاژ به CPU آسیب بزنید یا طول عمر آن را کاهش دهید.
  • اما از نسل دوازدهم به بعد این محدودیت وجود ندارد و تمامی مدل ها از فرکانس 3200 مگاهرتز با مادربردهای غیر Z و فرکانس های بالاتر با مادربردهای Z (با XMP) پشتیبانی می کنند.
  • در چند سال گذشته، کمپانی AMD با معرفی معماری ZEN در پردازنده های خود توانست از حاشیه ها به مرکز توجه بسیاری از گیمر ها برسد.
  • وسوسه انگیز است که تا آنجایی که می توانید برای خرید CPU هزینه کنید، اما شاید بهتر باشد مقداری از پول نقد خود را برای قطعات دیگر پس انداز کنید.
  • پردازنده‌ها برای این که روی مادربرد نصب شوند، از اتصال دهنده‌ای استفاده می‌کنند که به آن سوکت گفته می‌شود.
  • برای شناخت بهترین پردازنده‌های کامپیوتر اینتل و AMD در سال 2023، با شهر سخت افزار همراه شوید.

اگر تا به حال نقد و بررسی گوشی و یا لپ‌تاپ را خوانده باشید به احتمال زیاد به عبارت پردازنده یا CPU کامپیوتر یا موبایل برخورد کرده‌اید. سی پی یو از اجزای جدایی ناپذیر دستگاه‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر، موبایل و تبلت است و انواع مختلف آن در اندازه‌های گوناگون در این نوع دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسته به سال تولید،‌ مدل و همینطور فناوری مورد استفاده، یک سی‌پی‌یو ممکن است دستوری را در ۶ سیکل پردازشی اجرا کندُ حال آن‌که پردازنده دیگر همان دستور را در ۲ سیکل پردازشی به اجرا درمی‌آورد. دقیقا به همین خاطر، سرعت کلاک به تنهایی معیار خوبی برای مقایسه دو CPU مختلف نیست. سرعت کلاک در واقع تعداد چرخه‌ها یا سیکل‌های پردازشی سی‌پی‌یو را در واحد زمان نشان می‌دهد که با تعداد دستورات قابل انجام متفاوت است. مثلاً اگر سرعت کلاک CPU معادل ۲ گیگاهرتز باشد،‌ یعنی این پردازنده در هر ثانیه ۲ میلیارد سیکل پردازشی را انجام خواهد داد.

تشخیص گوشی سامسونگ ساخت ویتنام یا هند؛ کدام کشور بهتر است؟