ایندکس مطالب در عرض ۱۰ دقیقه!

از طرفی تحلیل این اطلاعات با ابزارهای مختلفی امکانپذیر است. همانطور که کانالهای مختلفی برای انتشار محتوا و تبلیغات در فضای دیجیتال وجود دارد، ابزارهای زیادی هم برای تحلیل نتایج به وجود آمده است. رسانههای اجتماعی بهعنوان یک پلتفرم ارتباطی، بازخورد مشتریان را ارتقا میدهند و به اشتراکگذاری تجربیات خود با یک شرکت برای مشتریان آسان میشوند. «وقتی بازاریابی به درستی توسعه پیدا کند به این معنا است که میتوانید تجربیات تأثیرگذاری از برند یا محصولاتتان را بوجود بیاورید. علاوه بر این، با هر بار ثبت نام در فرم و دانلود بروشور، شما در واقع به یک سرنخ با کیفیت هم دسترسی پیدا کردین. مثلا پر کردن سبد خرید، ثبت سفارش، پر کردن فرم، دانلود ویدئو یا pdf. اینطوری خیلی راحت میتونین ببینین چند نفر از صفحه ای که بروشور در اون قرار گرفته بازدید و یا از طریق فرم مخصوص فایل بروشور رو دانلود کردن. همچنین میتوانید محتوای شخصی سازی شده تولید کنید و خیلی راحتتر مخاطبین خودتان را جذب کنید. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ کاربر میتونه فقط با کلیک روی یک لینک یا ذخیره سازی یک بلاگ پست، در مسیر قیف فروش حرکت میکنه.

وقتی چند میلیارد کاربر در شبکههای اجتماعی وجود دارند که ساعتهای زیادی از وقت خود را در آنها میگذرانند، فروش محصولات، ارائه خدمات، معرفی برند، برندسازی دیجیتال و هر اقدامی که به توسعه کسب و کار منجر شود، خیلی سریعتر و سادهتر خواهد بود. وقتی به صورت آنلاین تبلیغ میکنین، همه افراد فارغ از موقعیت جغرافیاییشون میتونن تبلیغات شما رو ببینن. برخلاف راهکارهای بازاریابی آفلاین و سنتی، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابها اجازه میده تا به صورت بیدرنگ نتایج دقیق رو ببینن. در نهایت، وقتی با دیجیتال مارکتینگ مشتریان از برند شما آگاهی پیدا کنند و جذابیت و اهداف منحصر به فرد برند شما در ذهن آنها تداعی شود، باعث جذب مشتری و افزایش فروش خواهد شد. اما وقتی شبکههای اجتماعی به وجود آمدند، کل دنیای تبلیغات و خدمات مارکتینگ زیر و رو شد. مثلا هر موقع کفش جدیدی از این برند ساخته شد یا تخفیف هیجانانگیزی در نظر گرفته شد، از طریق بازاریابی ایمیل یا موبایل مارکتینگ (مثلا پیامک یا پوش نوتیفیکیشن) به این کاربر اطلاع داده شود. این سفر شامل برخورد و تعامل مشتری با برند شما در همه کانالهای دیجیتال و غیر دیجیتال است که در نهایت احساسات و ادراک او را در مورد برند شما شکل میدهد.

در بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوا با برخی ترفندهای مفید، مخاطبان هدف میتونن اون محتوا رو در وب پیدا کنن، بدون این که با زور و فشار به سمت اون تبلیغ سوق داده سایت marketingjobs بشن. ممکنه کاربر خیلی سریع خریدی انجام نده، اما ارتباطش رو با شما حفظ میکنه و این شانس رو پیدا میکنین تا تعامل بهتری با کاربر برقرار کنین. شما خیلی راحت میتونین چند کمپین برای گروههای هدف مختلف طراحی کنین و از هر کدام نتایج خیلی خوبی رو کسب کنین. فضای مجازی نوعی ارتباط بیواسطة دوسویه با قابلیتهای ذخیرهسازی بازاریابی مجدد را برای پاسخگویی به دنبال دارد (باقری، 2004). پژوهشهای اندکی به بحث رابطة بین تواناییهای بازاریابی اینترنتی بر عملکرد (مشتری، بازار و مالی) پرداخته است. یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر در واقع ترکیبی از ابزارهای مناسب و تکنولوژیهاییه که به شما اجازه میده فرآیند فروش رو از اولین نقطه تماس مشتری با کسب و کارتون ردیابی کنین.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در سالهای نه چندان دور کسب و کارها برای تبلیغات از پخش تراکتها، بنرهای خیابانی، وسایل نقلیه عمومی، بازاریابی تلفنی و … همچنین میتواند خانمهای ۲۰-۸۰ سالهای باشند که به دنبال روشها و دستورهای جدید آشپزی هستند. از نظر کاتلر در سالهای پیش از ۱۹۷۰ ابتدا محصولات تولید و سپس وارد بازار شده و در نهایت توسط بازاریابان به جستجوی چگونگی فروش به اشخاص تفکر میشد. مزیت روشهای آنلاین به این دلیل است که قرار نیست کسب و کارها به دنبال لید و مشتری بدوند، بلکه کاربران خودشان در فضای آنلاین به دنبال محصولات مورد نظرشان میگردند.

به این ترتیب مخاطبان زیادی به کمک این محتوای جذاب به سمت شما آمده و تعدادی از آنها هم به سراغ محصولاتتان رفته و خرید میکنند. استفاده از سایت های موبایل محور ضروری است ولی اگر تمایل دارید در این مسابقه پیشتاز باشید باید به سراغ طراحی اپلیکیشن موبایل برند خودتان بروید. شما میتوانید با استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ، او را با تبلیغات مرتبط با برند اسکیچرز هدف قرار دهد. شما میتوانید این دادهها را تقسیمبندی و درک کنید و از آنها برای بررسی نتایج استفاده کنید. ایدهی اصلی آن تلاشهای هدفمندتر برای گرفتن نتایج بهتر است. همین موضوع کافی است تا باور کنیم داشتن یک استراتژی بازاریابی مناسب و در پی آن اتخاذ یک تصمیم به لحظه و صحیح، می تواند یک تهدید را به فرصت تبدیل کند. کافی است متناسب با توانایی های خودتان و میزان بودجه تخمینی که می توانید برای اینکار اختصاص دهید، برای انجام فعالیت های بازاریابی برنامه ریزی کنید. با هدف گیری علایق افراد و ارائه پیشنهادات متناسب قطعا نتایج بهتری به دست میارین.

اما با توجه به محدودیت وقت که امروزه اکثر افراد با آن درگیر هستند، بازاریابی سنتی در این زمینه عملکرد چندان خوبی ندارد. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی با توجه به گسترش استفاده از اینترنت در اکثر موارد به تمامی روش های بازاریابی و تبلیغات اطلاق می شود که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود و بر محوریت اینترنت می باشد که انواع متعدد و متنوعی دارد و هدف اصلی از دیجیتال مارکتینگ یافتن مشتریان واقعی و برقراری تعامل و ارتباط درست با آن هاست. در نظر گرفتن (Consideration)، علاقه یا ارزیابی: مشتری برندهای دیگر را هم در نظر میگیرد، موارد مختلف را بررسی میکند تا بتواند تصمیم بگیرد. از دیگر مزایای خدمات دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی، دستیابی به لایه های بالایی کسب و کار است. مزایای بازاریابی دیجیتال چیست؟ • زبان محتوا چیست؟ مثلا با استفاده از بخش آنالیز اینستاگرام یا insight میتوان اطلاعات مفیدی از مخاطبین و عملکرد محتوا به دست آورد یا از گوگل آنالیتیکس برای آنالیز وب سایت استفاده کرد. تا اینجا میدانیم که استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست و به کمک چه روشهایی میتوان بازاریابی دیجیتال انجام داد.

با دیجیتال مارکتینگ تمام این اطلاعات خیلی راحت و سریع در دسترستون قرار داره. خدمات دیجیتال مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد! برندینگ از اهداف بازاریابی دیجیتال است که باعث میشود چهرهای جذاب و تاثیرگذار نزد مخاطبان خود داشته باشید. شفافیت بین فروشنده و مشتری یکی از اصول مهم این تکنیک است و شرکتها از این ابزار برای اجرای تکنیکهای بازارایابی خود استفاده میکنند. امروزه بسیاری از پلتفرمهای تبلیغاتی مثل وبسایت و رسانههای اجتماعی، دسترسی به گزارشها را برای تجزیه و تحلیل جامع دادهها فراهم میکنند. مانند قالبهای حرفهای که اکثر سایتهای حرفهای دنیا از آنها استفاده میکنند. شما نیز میتوانید با توجه به نوع کسب و کاری که دارید از شیوه در بازایابی استفاده کنید. به زبان سادهتر فروش و سود بیشتری داشته باشید. شرکتهایی که فروش و مارکتینگ در اونها تا حد زیادی هم سو هستن نرخ رشد سالیانهای در حد 20 درصد دارن. همه این اطلاعات کمک میکند که فروش محصول و خدمات (نرخ تبدیل) افزایش پیدا کند. مقالات زیر به شما کمک میکند با این ابزارها و کار با آنها آشنا شوید. همچنین میتوانید متوجه شوید که کدام حرکتِ شما عملکرد بهتری داشته است و از این اطلاعات برای موفقیت بیشتر در کمپینهای آینده استفاده کنید. این کار باعث می شود سئوی سایت نیز بهبود یافته و وبسایت مورد نظر بیشتر از قبل، در معرض دید قرار گرفته و ترافیک بیشتری را به سمت خود جذب کند.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ Email Marketing: بازاریابی ایمیلی یکی از شایع ترین نوع بازاریابی می باشد که با طراحی مناسب صفحه فرود(landing page) سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید و از اهداف آن می توان به معرفی برند به مشتریان، اطلاع رسانی مشتریان از تازه ترین محصولات و خدمات، هنگامی که مشتریان وارد سایت شما می شوند و ایمیل شان را در اختیار شما قرار می دهند در واقع علاقه مندی خود را به سایت اعلام می دارند و حتی با ترک سایت با داشتن ایمیل می توانید آنها را به سایت خود برگردانید و حتی می توانید نتایج ایمیل های ارسالی را از مشتریان دریافت کرده و مطابق بازخورد مشتریان محصولات آینده خود را طراحی کنید. در گزینههای بعدی قراردارند (بازاریابی درونگرا، نوعی استراتژی در بازاریابی دیجیتال است که خود، از بخشهای مختلفی استفاده میکند و در ادامه مقاله به آن میپردازیم). اما در نقطه مقابل، دیجیتال مارکتینگ نرخ ROI رو به صورت دقیق اندازه گیری میکنه و میتونین بخشهای مختلف راهکارهای بازاریابیتون رو ارزیابی کنین. برای پاسخگویی به نیازهای مصرفکنندگان، مدیران بازاریابی باید با بخشهای مختلف سازمان همکاری کنند.

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از خدمات دیجیتال مارکتینگ میکنیم. اما در دیجیتال مارکتینگ شما میتونین ترندها و الگوهایی که در رفتار افراد وجود داره رو قبل از اینکه به مرحله پایانی در سفر خریدار برسن شناسایی کنین. از اثرات مثبت بازاریابی مشارکتی می توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. چون تنها عامل تاثیرگذار بر روی آن شما نیستید و قرار نیست یک طرح را تهیه کنید و از حالا تا سه سال بعد، کورکورانه آن را دنبال کنید. وقتی در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال صحبت میکنیم، به یک طرح جامع یا اولیه برای دستیابی به یک هدف بلند مدت یا کلان اشاره میکنیم. وقتی از مخاطب جواب «نه» میشنوید، ناامید نشوید. به هر حال تجزیه و تحلیل اتفاقات در دنیای کسب و کارهای دیجیتال خیلی راحتتر از دنیای آفلاین است و شما میتوانید برای ریال به ریال پولی که هزینه میکنید، اطلاعات و نتیجه به دست بیاورید.

دیجیتال مارکتینگ به ایجاد یک ارتباط صمیمی و نزدیک بین کسبوکار و مخاطبان آن اهمیت زیادی میدهد. به دنبال آن بازاریاب شبکههای اجتماعی آن شرکت نیز میتواند این محتوای تولید شده را از طریق پستهای رایگان و پولی در حسابهای شبکههای اجتماعی آن کسب و کار منتشر کند. یک قیف فروش یا بازاریابی میتواند شرایطی را فراهم آورد که به درستی به این نیاز پاسخ داده شود و به طور همزمان کمپانی و محصول شما را به عنوان یک راه حل در اختیار احتیاجات مشتری قرار دهد. یکی از کتابهایی که به عنوان مرجع در این زمینه شناخته میشود، کتاب Epic Content Marketing است. یکی از مهمترین مزایای اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، نرخ بازگشت سرمایه است.

مورد آخر را اصلاً دست کم نگیرید. این کار با نقطه تولید شروع میشود که بر محصولات تمرکــز میکند و هدف آن کسب سود از طریق افزایش حجم فروش است و وسایل مورد استفاده برای فروش و تبلیغ است. امروزه نیز این روشها تا حدی انجام میشود، اما بازاریابی دیجیتال آنقدر مزیت دارد که خیلی از بیزینسها در تبلیغات خود از آن استفاده میکنند. این افراد از لوازم مصرفی روزانه مانند سرنگ و سر سرنگ و دارو بگیرید تا تجهیزات چندین میلیاردی بیمارستانی را روزانه خرید و فروش و پخش میکنند. اگر کسب و کار اینترنتی تان را خیلی اصولی راه اندازی کرده باشید و مباحث بازاریابی اینترنتی را یاد بگیرید خیلی راحت بعد از 3 الی 4 سال فعالیت در اینترنت میتوانید به درآمد ماهانه بالای چند صد میلیون در ماه برسید. مثلا کاربری را در نظر بگیرید که از فروشگاه آنلاین فروش کفش بازدید کرده و سپس به صفحه محصولی از برند اسکیچرز رفته است، اما در نهایت بدون ثبت سفارش از فروشگاه آنلاین کفش خارج شده است.

مثلا اگر فقط 10 درصد از ترافیک سایتتون از جستجوی ارگانیگ میاد، احتمالا باید روی سئو سرمایه گذاری بیشتری انجام بدین تا افزایش ترافیک وب سایت رو شاهد باشین. توی فصل اول کامل دررابطهبا این صحبت میکنم که ما قرار شد اولین مرحله بحث دیدهشدن هست اول یک بستر مناسبی رو ایجاد کنیم که افراد و بازدیدکنندهها بیان کسبوکار ما و اون متن و محتوا و هر چیزی که قراره کاربرها ببینند رو یک بستر مناسبی باید براش ایجاد کنیم تا کاربرها بیان ببینند که روش انجام کارش رو گفتم با استفاده از تکنیکها و روشهای سئو هست که توی فصل اول کامل دررابطهبا این صحبت میکنم که شما اول چطور یک بستر مناسب ایجاد کنید مثلاً بستر مون حالا اگر وبسایت باشه یا شبکههای اجتماعی، دررابطهبا ساخت صفحات سایت حتی اگر سایت ندارید دررابطهبا طراحی یک سایت درست و اصولی صحبت میکنیم، دررابطهبا شبکههای اجتماعی محبوب صحبت میکنیم که چه شبکههای اجتماعی ترندتر و محبوبتر هستند و باید صفحات مون دقیقاً چطور طراحی و پیادهسازی بشه که در نهایت بتوانیم بهتر و بیشتر دیده بشیم. همچنین سئو دارای نرخ تبدیل 14.6 درصدی است که بسیار بالاتر از نرخ تبدیل 1.7 درصدی است که روش های سنتی با این نرخ خروجی ارائه می دهند.