باشگاه خبرنگاران جوان. دریافتشده در ۲۰۲۱-۰۲-۱۶

به گفته یحیی ذکا در «کاروند کسروی» آوردهاست: آماردان یا ماردان، در زمان لشکر کشی اسکندر مقدونی به ایران، این تیره در مازندران نشیمن میداشتند و آن هنگام هنوز قبایل تپوران به آنجا نیامده بودند ولی سپس چنانکه از گفتههای استرابون پیداست در آذربایجان و ارمنستان و پارس و دیگر جاها پراکنده شدند. لنین توانست دولت بلشویکها را از مشکل جنگ جهانی با انعقاد عهدنامه برست-لیتوفسک با آلمان در سال ۱۹۱۸، برهاند که در آن بلشویکها از هرگونه ادعایی نسبت به اراضی فنلاند، سرزمینهای بالتیک، لهستان، بلاروس، اوکراین، و نیز قلمرو امپراتوری عثمانی چشم پوشی مینمودند. 2. در بین کشورهای جهان، فنلاند با سرانه مصرف 12 کیلوگرم قهوه در سال برای شخص در رتبه اول سرانه مصرف قهوه جهان قرار دارد.

ظاهرا تپورها با هیرکانیها در یک صف قرار گرفتند.

این تپورهای غربی (قفقاز) می تواند نتیجه یک تقسیم قومی در شمال رود اترک (مرز هیرکانیا و داهه) دانست. داشتند؛ اما وجه تمایز میان این تماسها در سدهٔ نوزدهم میلادی با سدههای پیشین، افزایش چشمگیر حجم آنها و نیاز روزافزون کشورهای اروپایی به مواد خام دیگر مناطق جهان بود. ولی پس از آن حرکت قشون مقدونی به درون ولایت آنها دچار مشکل گردید، توضیح آنکه جنگلهای وسیع و کوههای بلند در اینجا زیاد بود و بومیها جلگهها را هم با استحکاماتی سد کرده بودند. در یونان باستان پزشکانی چون بقراط پزشکی را به عنوان دانشی مجزا مطرح کردند و بنیانگذاران راهی بودند که بعدها توسط پزشکان مسلمانی همچون ابن سینا و رازی طی شد.

تنگه واشی هم از بهترین نقاطی است که میتوانید در ماههای گرم سال به آنجا سفر کنید. 4. بیشترین مسافتی که یک فضانورد از زمین دور شده در جریان سفر آپولو 13 بوده است. بطلمیوس این دسته از تپورها را در سرزمین سکایی دانست. به گفته ویلفرد مادلونگ، تپورها که در ابتدا در قسمت جنوب شرقی منطقه زندگی میکردند، در اوایل تحت تسلط هخامنشیان قرار گرفتند، آماردها توسط اسکندر بزرگ و بعداً توسط پارتیان شکست خوردند و در قرن دوم پیش از میلاد آنها را در اطراف ری اسکان دادند. جلبک های تک سلولی کوچکی به نام کوکولیتوفورها به مدت 200 میلیون سال در اقیانوس های زمین azhamechy.ir زندگی می کنند. هوور برشهایی از شهابسنگ را بوسیله میکروسکوپ الکترونی بررسی کرد و گفت در زمینه این شهابسنگ رشتهها و ساختارهایی را که به گفته وی شباهت زیادی به جلبکهای تک سلولی دارند، شناسایی کرده است.

پژوهش های مورخین و آثار به دست آمده توسط باستان شناسان حاکی از آن است که منطقه شهرستان مهاباد حداقل از سدههای اول هزاره اول پیش از میلاد مسیح یکی از مناطق مسکونی ایران باستان بودهاست. در حالی که بخش عمده ای از نیروهای نظامی هنوز کشاورز بودند، جامعه میتوانست از کارزار آنها حمایت کند نه اینکه برای بخشی از سال در زمین کار کند؛ بنابراین، ارتشهای سازمان یافته برای اولین بار در دوران باستان توسعه یافتند. از جمله رخدادهای شایان توجه شامل تاجگذاری او در سال ۱۹۵۳ و جشن گرفتن جوبیلیهای نقرهای، طلایی، الماسی و پلاتینی او بودهاست. همچنین این شهر در مسیر راههای تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند بوشهر بودهاست که این نقش با احداث شبکه راهآهن به بنادر دیگر ایران کمرنگ شدهاست.

در پایان اثر نمایه عمومی به ترتیب حروف الفبا آمده است. دوران خلفای عباسی و دوران طلایی اسلام با حمله مغولها و سقوط بغداد در ۱۲۵۸، در زمان حمله هلاکو خان، به پایان رسید. دوران حکومت ایلخانان در ایران از سال ۱۲۵۶ م با نظم و انضباط آغاز شد، اما در بینظمی تا ۱۳۴۹ م پایان یافت. موسیقی ارسالی از قطعاتی مانند «زیبایی زمین» اثر ادوارد آرتمیف، پیشگام موسیقی الکترونیک در شوروی، «از مسیر کمربند سیارکی» و منتخبی از آهنگهای ساخته شده در جشنواره موسیقی ستیهیا در ازبکستان تشکیل شده است. چشمههای آب معدنی، برجهای باستانی و سکونتگاههای متروکه از جمله دیدنیهای این منطقه است. شناخت آداب و رسوم مردم محلی که متاثر از این مناظر طبیعی است و بازدیده از تنوع جغرافیایی و مناطق طبیعی در ایران از جمله اهداف تورهای طبیعت گردی در بهترین مقصدهای طبیعت گردی ایران است که از حدود سال ۱۳۸۶ در ایران آغاز شده اند.

در جناح راست سل سوریان، اهالی میانرودان، مادیها، پارتیها، سکاها و پس از آن تپوریها و هیرکانیها ایستاده بودند. از طرف دیگر تپوریها در پناه استحکامات خود به مقدونی ها باران تیر میباریدند. دراین نقشه به ترتیب از شرق به غرب اسامی آماردی، کادوسی، هیرکانی و تبیرانی در ساحل جنوب دریای خزر آمدهاست که تیبرانی همان قوم تپور یا تبر میباشد. بزرگترین سینمای روباز جهان با گنجایش ۱۰هزار نفر در پارک جنگلی آبیدر سنندج میباشد. در این احوال تپوریها اسب اسکندر که بوسیفال نام داشت را ربودند. بطلمیوس می نویسد سرزمین قومس (choromithrena) تا پارت ادامه مییابد و در شمال آن الیمایس (helymais) هست، از آنجا تا سرچمشههای رودخانه چرینداس (charindas) مناطقی هستند که تپوریها (tapuri) ساکن هستند. لذا کلیه تحقیقاتی که در قلمرو علوم زمین و ارتباط آن با علوم انسانی و مسائل اجتماعی و نظریه پردازی است مورد توجه این مجله قرار خواهد گرفت.

یکی از اعضای هیاتعلمی دانشگاه تربیت مدرس در این باره میگوید: «متأسفانه به دلیل عدم شناخت از دانش جغرافیا یا به علت غرضورزی بعضی مسئولین، جغرافیا به عنوان علم اصلی آمایش سرزمین مهجور مانده و از پتانسیلهای جغرافیا برای توسعه کشور استفاده نمیشود. وی گروهی از تپورها را به عنوان کوهنشینهای شمال کشور در کنار آمارد نام میبرد. طاهری رئیس جمعیت هلال احمر دماوند در این باره گفت: این حادثه به مرکز پاسخگویی اضطراری جمعیت هلال احمر اعلام شد. به همین دلیل در سال اول نقشهها قدیمی بودند، اما سال بعد این کمبود جبران شد. رنسانس ایتالیا در سراسر ایتالیا پراکنده شد و در آن برای باری دیگر به انسانگرایی، علم، کاوش و هنر روی آورده و دوران نوین آغاز شد. این مردم به جاهای سخت کوهها پناه بردند و اسکندر در آنجا هم بر ماردها فایق آمد و پیروز شد.

در سده هفتم هجری، یاقوت، جغرافیدان یونانیالاصل کتاب خود معجمالبلدان را که شامل اطلاعاتی گرانقدر از سرزمین ایران و مناطق اطراف آن است، نوشت. بلندترین مردان جهان در هلند زندگی می کنند، متوسط قد آن ها ۱۸۳ سانتیمتر است، بلندترین زنان جهان در کشور لتونی هستند، متوسط قد آن ها ۱۷۰ سانتیمتر است. به گفته احمد کسروی طبرک نام دو دژ معروف در ری و اصفهان میباشد، یکی دژ طبرک در نزدیکی ری و دیگری کوه طبرک در نزدیکی اصفهان است شکل درست آن تپورک است و شکی نیست که هنگامی این دو مکان، نشیمن دستههایی از قوم تپور بوده است.

قشم: قشم جزیره ای در تنگه هرمز است که ازبهترین مقصدهای طبیعت گردی ایران به شمار می رود. آریان در مورد آرایش جنگی چنین آورده است: در جناح چپ سواره نظام غربی و دهایی و رخجی صف بسته بودند و نزدیک آن سواره نظام و پیادهنظام پارسی که با هم مخلوط بودند. کوینت کورس این استحکامات را چنین شرح میدهد: تپوریها مخصوصا (به عمد) درختان را خیلی نزدیک به هم کاشته اند. استرابون(۶۳ ق. م) در قسمتی دیگر جایگاه تپورها را بین هیرکانیها و دربیکها معرفی میکند و مینویسد: گفته میشود که تپوریها (Tapyri) بین دربیکها (Derbices) و هیرکانیها (Hyrcanians) زندگی میکنند. یکی از مهمترین دغدغههای هر مسافری، بهخصوص هنگام سفر به شمال در تابستان که مناطق گردشگری شلوغتر میشوند، پیدا کردن اقامتگاه مناسب است. بهترین فصل سفر به فیلبند هم خرداد تا مهر است.

این فتح مبدأ قرون جدید در تاریخ اروپا شناخته شدهاست. و آریان و کوینت کورس در شرح جنگ های اسکندر مقدونی و هخامنشیان به یک ساتراپ به نام ساتراپ تپوری در حاشیه دریای مازندران اشاره میکنند که سرزمین آمارد نیز به آن ضمیمه شده بود. در قلب، داریوش با تمام خانواده و نجبای ایران قرار گرفته بود و هندیها و کاریان و آناپاستها و تیراندازان آمارد در اطراف او بودند. در حال حاضر یک پایه پایینتر آمده، اگر چه از نظر زمانی پایه دهم با آن پایه یکی است.

دیلم بخش کوهستانی گیلان بود.

در همین راستا در سال 1991 نیز موزهای در این شهر احداث شد تا علاقهمندان با مراجعه به این موزه بتوانند از این رویداد اطلاعات بیشتری را کسب کنند. وجود رودخانههای همیشگی مانند رودخانه کرج، رودخانه جاجرود، رود لار، حبله رود، رود شور یا ابهررود و طالقانرود موجب شده تا استان تهران از لحاظ منابع آب کمبودی نداشته باشد. پس از اینکه اسکندر از معابر هیرکانیا گذشت وارد زادراکرات (ساری یا استراباد) شد در اینجا کراتر به او رسید . و مکان دسته دیگر از تپورها را در کنار آناریاکهها میداند. ظاهرا تپورها با هیرکانیها در یک صف قرار گرفتند. پیشرفت در نگرشهای جامعه، سیاستهای آموزشی و اصلاحات برنامه درسی که آموزش جغرافیا را هم شامل میشود، در این راستا انجام پذیرفته است. بلندترین قله در استان کردستان قلهٔ بدر است که در بخش چهاردولی شهرستان قروه قراردارد و ۳۲۴۵ متر ارتفاع دارد.

اختاپوس یا همان هشت پا، یک جانور آبزی است که در رده سرپایان طبقهبندی میشود. در استان گیلان ییلاقات متنوعی وجود دارد که هر کدام دارای جاذبههای طبیعی متعددی هستند. استرابون(۶۳ ق. م) گروهی دیگر از تپورها را ساکن کنارهٔ دریا هیرکانی معرفی میکند و از تپورها به عنوان قومی در کنار آناریاکهها (شرق گیلان) نام میبرد. دیلم بخش کوهستانی گیلان بود. او در کودکی مجبور به استفاده از اسکلت و داربست فلزی بود که به پایش بسته میشد. به گزارش کتزیاس: از سرزمینهای واقع در دریا و دیگر سرزمینهای هم مرز با آنها، نینوس مصر و فنیقیه را تحت سلطه خود درآورد، سپس سیلسیرا، کیلیکیه، پامفیلیه و لیکیه، و همچنین کاریا، فریگیه و لیدیه. دانشنامه ایرانیکا نواحی یاد شده در گزارش استرابون را در امتداد دروازه کاسپین (شهر بندری دربند یا Caspian Gates) و شهر باستانی ری (در جغرافیای یونای Rhaga) میداند که در سرزمین ماد واقع بودهاست و چنین نتیجهگیری کرده که بنابر این گزارش، دسته دیگری از قوم تپور در آن نواحی گسترده شده بودند.

در این هنگام ارته باذ با سه پسر خود که نامشان سوفن و آریو برزن و ارسام بود نزد اسکندر آمد. برای حرکت قشون اسکندر چاره ای جز استعمال تبر نبود ولی آنهم در مقابل سختی درختان که از گرههای زیاد و از شاخه های درهم دویده حاصل شده بود به کار نمیآمد. در نوامبر ۱۹۹۹، رفراندومی در استرالیا برگزار شد که هدف آن تصمیمگیری دربارهٔ لغو یا ادامه پادشاهی استرالیا بود که نتیجه آن ادامه پادشاهی بود. گزارش مذکور میافزاید: «حیات در زمین میتواند نتیجه فرایندی عادی باشد، یا ممکن است به مجموعه شرایطی چنان نامعمول نیاز داشته باشد که بگوییم ما تنها موجودات زنده در این بخش از کهکشان خودمان یا حتی سراسر گیتی هستیم.

تنگه واشی جایی است با آبوهوای بسیار خنک در نزدیکی تهران برای فرار از گرمای تابستان و پیادهروی در رودخانههای کمعمق همراه با آببازی و طبیعتگردی یک روزه. کیپر در کتاب جغرافیای قدیم خود تپورها را شعبهای از اقوام آمارد میداند. طبق نظر دانشنامه ایرانیکا کوههای داخلی ساحل هیرکانی «کوههای تپوری» (Tapurian mountains) نامیده میشد، سپس مردم آنجا، در کوههای بین دربیک و هیرکانی ساکن شدند و تپورها به سمت دروازه کاسپین (دربند قفقاز) و راگا (ری) در ماد گسترش یافتند. همانطور که در جدول پایین می بینید کتاب جغرافیای جامع منتشران حدود 800 تست دارد که این سوالات به صورت متوازنی بین درس های مختلف پخش شدهاند. باز هم گونههایی پیدا میشوند که کمتر شناختهشده باشند مثل خوتکا، که همگی هم پرندگان بومی شورابیل شدهاند و مدتهاست اینجا میروند و میآیند. به دلیل محدودیت اراضی شهری در اختبار دولت در شهر اصفهان، حوزههای نظامی استان با ارائهٔ درخواست تغییر کاربری پادگانهای نظامی مستقر در شهر اصفهان به مهمترین عرضهکنندهٔ زمین شهری طی دو دهه گذشته در شهر اصفهان تبدیل شدهاند.

به گفته پلینی ملتهایی که در اطراف دریای هیرکانی قرار گرفته اند: در شرق کاسپی منطقه ای واقع شده است که با نام آپاورتن (Apavortene) شناخته میشود. این دومین پیام میانستارهای است که از سوی بنیاد «متی اینترنشنال» به قلب کائنات ارسال میشود. در شمال شرق نقشه بطلمیوسی که ارائه شده، نام قوم تپور (tapurei) دیده میشود. استرابون(۶۳ ق. م) اقوام تپوری را در کنار اقوام آمارد به عنوان اقوام کوهستان نشین در شمال کشور یاد میکند. استرابو مینویسد: تمام مناطق این کشور به استثنای بخشی به سمت شمال که کوهستانی و ناهموار و سرد است و محل زندگی کوهنشینانی به نام کادوسی (Cadusii) و آماردی (Amardi) و تپوری (Tapyri) و کرتی (Cyrtii) و سایر مردمان دیگراست، حاصلخیز است. برای مثال شاهد آن هستیم که دادگاه حقوق بشر اروپا هرگز به صدها هزار شکایت که توسط ساکنین دونباس به آن ارائه شده است، رسیدگی نکرده است.