بازاریابی رسانههای اجتماعی – جلسه 10 دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی مدرن متوجه مشتریان سود ده بازار هدف است، درحالیکه بازاریابی سنتی بر تمامی مشتریان بازار هدف سایت marketingjobs تکیه میکند. کسبوکارهای B2C (Business to Consumer) آن دسته از کسبوکارهایی هستند که خدماتشان هم برای کسبوکارهای دیگر و هم برای مشتریان بیرونی ارائه میشود. Business Jargons (به انگلیسی). هزینه آن به این بستگی دارد که از چه بسترهایی برای تبلیغات خود استفاده کنید. کسانی که از طریق دستگاههای تلفن همراه با شرکت شما به صورت آنلاین در ارتباط هستند، باید همان تجربه مثبتی را داشته باشند که افراد روی دسکتاپ دارند. در حالی که دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاههای دیجیتال (تلویزیون،رادیو، موبایل، بیلبورد و…)، سیستم عاملها، شبکههای اجتماعی و… این بدان معنی است که بهینه سازی تبلیغات دیجیتال، صفحات وب، تصاویر شبکههای اجتماعی و سایر منابع دیجیتال برای دستگاههای تلفن همراه ضروری است. در نوع آنلاین، ارتباط با مخاطب با استفاده از اینترنت و به کمک انواع ابزارهای دیجیتال صورت میگیرد که فرایند جذب، فروش و وفادارسازی مشتری را بسیار آسانتر میکند. در این روش مستقیما از ارسال ایمیل برای جذب مشتری استفاده میشود، نحوه انجام بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات در این روش بسیار حائز اهمیت است، چرا که هیچ واسطهای وجود ندارد و ارتباط با مخاطب به شکل مستقیم است.

بلکه چنان کارکردی از خود نشان داده است که تقریباً تمامی بنگاهها، از یک دفتر فروش کوچک و یک مغازه محلی گرفته تا سازمانهای بزرگ تولید محصولات و ارائه خدمات و حتی سازمانهای علمی و پژوهشی را درگیر خود ساخته است. گاهی ممکن است هدف از بازاریابی دیجیتال معرفی و فروش محصولات باشد که در این صورت باید روی سئو محصولات تمرکز بیشتری کرده و در عین پیاده سازی سئو باید از روش های بازاریابی و راهکار های روانشناسی برای تدیل مخاطبان سایت به مشتری استفاده کرد. جذب تعداد مشتری و تخمین میزان درآمد، تنها با استفاده از روشهای بازاریابی دیجیتال امکانپذیر است.

با بازاریابی درونگرا، تمرکز اصلی بر ایجاد محتوای با کیفیت بالا خواهد بود که برای مخاطب هدف شما تولید میشود که این کار تنها به سرمایه گذاری روی زمان نیاز دارد. به تدوین استراتژیهای لازم برای تولید محتوا و به اشتراک گذاری محتوایی میپردازد که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید میشود. اما با توجه به ۴ فاز بازاریابی املاک بهتر میتوان اثر گذاری این روش تبلیغاتی را بررسی کرد. در این روش محصولات یا خدمات مورد نظر به جای اینکه توسط زنجیرهای از واسطهها به دست مصرفکننده نهایی برسد، با حذف واسطه، از طریق شبکهای به هم پیوسته از مشتریان توزیع میشود. به عبارت دیگر شامل مجموعه ابزارها و فعالیتهای بازاریابی محصولات از طریق یک یا چند رسانه الکترونیک است.

یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ تلاش میکند تا فروش کالا یا ارائه خدمات در بستر دیجیتال به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال رشد هستند و کسب و کارهایی که به شناخت درست و استفاده مناسب از ابزارها بپردازند موفق خواهند شد. البته این روشها شامل جزئیات کار که بصورت روزانه پیگیری میشود، نمیباشد. اما این دو مفهوم زیر عنوان Communicating(ارتباط و ارسال پیام) جا گرفتهاند. به عبارت دیگر پیام مانند ویروس در بازه زمانی کوتاهی به وسیله مردم منتشر میشود. این اطلاعات به صورتهای مختلفی مانند اخبار، ویدئو، کتاب الکترونیک، اینفوگرافی، مقالات، تصاویر و… مطالعه کتاب نسل چهارم بازاریابی فیلیپ کاتلر به شما کمک میکند تا بتوانید تفاوتهای بازاریابی در گذشته و حال را بهطور کامل متوجه شوید. در گذشته راهی برای تماس مداوم با مشتریان وجود نداشت، اما فراهم بودن زمینه استفاده از رسانههای دیجیتال در شرایط کنونی، فرصت شناخت مشتری و نیازهای او را بیش از گذشته فراهم کرده است. بازاریابی دیجیتال به دلیل ارتباط با طیف گستردهای از مخاطبان، حائز اهمیت است. آنچه در انواع بازاریابی حائز اهمیت است، اطمینان از این موضوع است که مشتری در راس تمام تصمیمگیریها قرار دارد و نیازهای او درک و برآورده میشود.

پس از آن وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید در صفحات اول نتایج جستجوی گوگل قرار داشته باشد (سئو). مشتریان اغلب به دلیلی محکم برای خرید نیاز دارند و رویدادها معمولا این بستر را میتوانند فراهم کنند. به هنگام بازاریابی حضوری ممکن است بازاریابان این اشتباه را انجام دهند که تنها خودشان صحبت کنند و به مشتری اجازه صحبت ندهند. بازاریابی دیجیتال نه تنها با طیف گستردهای از مخاطبان در ارتباط است، بلکه نسبت به روشهای بازاریابی سنتی هزینه کمتری دارد. بازاریابی دیجیتال به معنای دستیابی به مخاطبان هدفمند از طریق محتوای مشخص است – همه اینها بدون تحقیق کاربردی در مورد کلمات کلیدی اتفاق نمیافتد. سعی کنید از پیشنهاد های ترغیب کننده استفاده کنید تا مخاطبان و کاربران حاضر شوند ایمیل شان را وارد کنند.

کشورهایی که از نظر مالی فقیر هستند، نسبت به آلودگی ها توجه کمتری دارند، اما کشورهای دیگر تمامی امکانات و منابع مالی را در اختیار دارند و در جهت کاهش آلودگی استفاده می کنند. یکی از جدید ترین انواع بازاریابی، بازاریابی اینترنتی می باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرارگرفته، و خیلی از بازاریابان حرفه ای به آن روی آورده اند. در ادامه به شرح مفهوم بازاریابی، تفاوتهای بازاریابی سنتی و مدرن میپردازیم و خواهیم گفت دیجیتال مارکتینگ چیست و چه مولفههایی دارد. بازاریابی دیجیتال فرصتهای فوق العاده انعطاف پذیری برای رشد مداوم در اختیار مشاغل قرار میدهد – اما این شما هستید که میتوانید از آنها استفاده کنید. همچنین میتوانید در اهداف خود این موضوع را نیز قرار دهید که مسیر خرید مشتری و فرمهای مورد نیاز را کاهش دهید. آنچه شما می گویید به جوامعی که تجارت می کنید باید با بقیه استراتژی بازاریابی ۳۶۰ درجه شما هماهنگ باشد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی “ابزاری ابتکاری است که سازمان ها برای ایجاد ارتباط عمومی بسیار قوی با مشتریان در شبکه های مجازی از آن استفاده می کنند. در صورتی که در بازاریابی آنلاین (مدرن)، تمام مخاطبان (مشتریان) بدون محدودیت زمان و مکان می توانند با سازمان ارتباط برقرار کنند.

بازاریابی کمیابی (Scarcity Marketing): ایجاد انگیزه در مخاطب با تأکید بر محدودیت موجودی و زمان. البته توجه به این نکته مهم است که، مخاطب هدف شما ممکن است بسته به کانال یا هدفی که برای یک محصول یا کمپین خاص در نظر گرفتهاید، متفاوت باشد. در این مورد شما باید محتوای خود در این صفحه را به روز کنید تا مخاطب بیشتر سراغ آن بیاید. اهداف شما در این زمینه میتواند شامل طراحی ریسپانسیو وبسایت بر روی نسخه موبایل و همچنین تجربه کاربری عالی بر روی موبایل باشد تا کار با آن راحتتر شود. البته شاید اولویت بندی اهداف سازمان کمی برای شما سخت باشد که توجه به موارد زیر میتواند این اولویتها را برای شما واضحتر و مشخصتر کند. دیجیتال مارکتینگ از تاثیرگذارترین شیوه های بازاریابی در دنیای امروز است که با گذشت زمان رشد چشمگیری داشته است. جزء هر دسته که قرار بگیرید، یک اصل برای هر دوی شما و حتی افراد قدیمی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و آن هم این است که، بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است و شما باید خود را مداوم در مورد آن به روز نگه دارید. بنابراین، ما باید به طور مداوم آنها را کشف و یاد بگیریم تا بتوانیم چگونگی استفاده درست از آنها برای توسعه کسب و کار خود را متوجه شویم.

اگر بخواهیم ارتباط بین مارکتینگ و برندینگ را بیان کنیم در ساده ترین حالت، باید بازاریابی را مجموعه ابزارها و تکنیکهایی در نظر بگیریم که در جهت اشتراکگذاری و معرفی هر چه بیشتر یک برند بکار گرفته می شوند. امسال یعنی سال 2020 انتظار می رود که تعداد کاربران جهانی رسانه های اجتماعی به 2.95 میلیارد برسد. ارتباط با مشتری از طریق حضور مداوم و مستمر در شبکههای اجتماعی به فروش بیشتر منجر میشود. بدون استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود، دسترسی به فرد یا مشتری خارج از حلقه مشتریهای وفادار خود دشوارتر خواهد بود. در بازاریابی آنلاین با وجود شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر و… به عنوان مثال، شاید بعد از چند ماه، متوجه میشوید که مخاطبان شما دیگر به محتوای شما در اینستاگرام علاقهای ندارند – اما آنها آنچه را در توییتر توییت میکنید دوست دارند. برای جلب نظر این مخاطبان مختلف، باید به دنبال این باشید که محتوای خود را تغییر دهید.

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال فرصت هدف قرار دادن مخاطبان خاص است – با این حال، اگر ابتدا مخاطبان خود را شناسایی نکنید، نمیتوانید از این مزیت استفاده کنید. پیوند زندگی مردم با فضای مجازی باعث پیدایش مفهوم جدیدی به نام بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) شده است. در دیجیتال مارکتینگ آنلاین به دلیل تبلیغ در فضای مجازی و معرفی محصولات و خدمات به سایر نقاط، تعداد مشتریان نسبت به دیجیتال مارکتینگ آفلاین بسیار بیشتر و صرف هزینه بسیار کمتر است. بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران رو به رشد است. در این مطلب ضمن پاسخ به سوال آمیخته بازاریابی چیست، عناصر و ویژگیهای این روش را نیز بررسی کردیم و گفتیم هماهنگی میان 4 بخش بازاریابی آمیخته باعث رشد کسب و کار شما میشود و هر چه این هماهنگی بیشتر باشد، رشد بیشتر و بهتری را تجربه خواهید کرد. ما تلاش کردیم در این مطلب شرح دهیم دیجیتال مارکتینگ چیست ، دیجیتال مارکتر کیست و مفهوم دیجیتال مارکتینگ به طور کلی چه عناصری را شامل میشود.

سرانجام، برای تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای طولانی مدت، بسیار مهم است که تیم شما یاد بگیرد چگونه بر اساس تجزیه و تحلیل این استراتژی را تدوین کند. است به هیچ عنوان به این قرار نروید به این دلیل که مشتری حس شما را به خوبی میفهمد و این باعث میشود که مشتری این حس را بگیرد که شما به کارتان هیچ علاقه ای ندارید و از سر اجبار به این ملاقات تن داده اید.مشتری ها باهوش تر از شما هستند. اگر تازه از دبیرستان فارغ التحصیل شدید و به کسب و کار و بازاریابی علاقه مند هستید، این بهترین راه است.

با توجه به تغییرات ایجاد شده در نوشتن Mindset کمپینهای دیجیتال، اگر متوجه تغییرات پیش آمده نباشیم باعث به وجود آمدن اتفاقات ناگوار میگردد. اما ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ترکیب تبلیغات دیجیتال سنتی با تبلیغات دیجیتال مدرن، میتواند نسبت به صرف استفاده از تبلیغات سنتی، اثر بهتری ایجاد کند. در دیجیتال مارکتینگ آفلاین نظرات گروهی از مشتریان حائز اهمیت است، اما در دیجیتال مارکتینگ آنلاین نظر تک تک مشتريان كسب و مورد ارزيابی قرارگرفته و در طراحي و ارائه خدمات و محصولات موردتوجه قرار میگیرد. در این سیستم بازاریابان برای فروش محصولات (کالاها یا خدمات) یک شرکت تلاش میکنند، پس از فروش محصول، شرکت فروشنده درصدی از درآمد آن را بهعنوان پورسانت فروش به بازاریاب پرداخت میکند.

این به آن معنی است که کمپینهای بازاریابی شما بهصورت ۲۴ ساعته و در طول هفته در حال کار کردن هستند. تقاضای کفش در دنیا بسیار زیاد است و تعداد زیادی شرکت برای برطرف کردن نیازهای فوری کفش در بازار ساخته شده اند. یعنی تعداد لینکهایی که وبسایتهای دیگر به مطالب وبسایت شما میدهند. زمانی که هات وایر متوجه شد که برای تبلیغات میبایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی به وجود آمدند. فضای کار دیجیتال مارکتینگ تبدیل Mindset قدیم به Mindset جدید، موضوع مهم مورد توجه در کمپینهای دیجیتال است. در دنیای امروز فضای دیجیتال فرصتی برای جذب مشتری، افزایش فروش و رونق کسبوکارها است، موفقیت در این زمینه نیازمند فراگیری، آگاهی و تسلط به علم بازاریابی است.